persediaan untuk pergi bercuti

Assalammualaikum

seen raya pun dah naik habis, akma & husband plan nak bawak aisyah pergi bercuti. lagipun umur aisyah dah nak masuk 3 tahun tapi aisyah belum ada pengalaman mandi laut lagi. so kami plan bawak aisyah ke Pulau Perhentian. kami pun dah lama tak ke pulau ni...

husband serahkan sepenuhnya pada akma untuk plan percutian ni. Dengan bajet yang diberikan, akma pun buat sedikit paper work & google dari rakan-rakan blog lain. so banyak call & survey harga chalet2 yang ada di perhentian besar & kecil... cuma tarikh yang kami pilih dan banyak fullybooked. so pilihan chalet yang mengikut bajet kami tak banyak pilihan.

google punya google.... then kami pilih B'first Chalet Pulau Perhentian Besar... Pakej nya include makan sekali. sebab kami malas nak fikir pasal makan dah. so pakej untuk 3H2M rm320 seorang include makan 3x sehari dan last day ade BBQ and bilik kami aircond ( aisyah tak tahan panas kot...)

ni pakej yang kami ambik. kalau yang bilik kipas lagi murah. rm270.00 sahaja. rasanya memang pakai kipas pun ok. sebab tak panas sangat pun pulau perhentian ni. 


ni itinary aktiviti kami sepanjang di sana nanti. mana masa yang terluang tu akan di isi dengan mandi laut puas-puas!

preparatiaon pun start seminggu sebelum bercuti. mana barang keperluan asas yang kena atau bahasa lain nya wajip ada kami siap-siap shopping dah. mula-mula buat listing dulu. kami list dari barang akma, suami & aisyah.. lepas tu g shopping.

korang jugak boleh check forecast weather kat sana masa tarikh yang korang pegi tu. atlest korang akan prepare plan B kalau tetiba plan A tak berjalan dengan baik.

untuk aisyah yang berusia bakal 3 tahun beberapa hari lagi, kami  tak boleh la plan sambil lewa je. sebab tu 1st time dia akan bercuti di tepi pantai, so kalau boleh biarlah yang pertama tu yang terbaik.


ni senarai barang Aisyah yang akan dibawa. plus baju hujan mana la tau kalau hujan kat sana nanti. anak kecil ni tak faham sangat keadaan. kalau bercuti sekali pun kadang2 tu dia tetap nak rutin harian dia. so busybag dia pun kami bawa sekali. selalunya dalam busybag tu ada buku colour, pensil colour, mainan dia (selalunya yang dapat kalau beli happy meal mcD sebab kecik), biskut2 fav dia yang packing kecik2 je dan kinderjoy (digunakan saat2 getir- kot2 dia mengamuk ke). Macam pelampung tu kami beli yang arm ring je... sebab swimming suit aisyah dah boleh floating atas air. 
 



macam akma & faizal dah biasa backpack. so barang nak bawak pun tak berapa nak banyak sangat. just barang2 keperluan kami sahaja. yang penting kena bawak minyak gamat sebab kalai terpijak coral boleh sapu minyak gamat. owh.. ya... kami tak bawak beg trolley ye... bawak bagpack je. mudah nak galas sorang satu. jangan lupa bawak plastik byk sikit. senang nak simpan baju basah (kalau ade)



ni beg makanan yang akma prepare nak bawak ke Pulau Perhentian. maggi tu sebagai alas perut sebab orang kata kat sana makanan mahal. kot2 tengah malam lapar, kita supper mkn maggi dengan minum air 3 in 1 je.


yang ni memang sedia ade dalam handbag je. mana2 pegi pun mmg akma simpan sew kit ni dalam handbag. sebab kita tak tau bila kita perlukan benda ni kan... lagi pun kecik je. tak berat mane pun.

oleh kerana perjalanan kami nanti akan bermalam di kuala Besut dulu, so akma prepare kan 1 beg asing yang akan di pack dengan baju2 yang nak guna di Kuala Besut. so tak payah la nak keluarkan beg yang nak bawak masuk ke Pulau Perhentian nanti. 

oklah sebelum akma akhiri entri kali ni, akma nak cerita pasal sunblock. ade pelbagai jenis sunblock yang dijual di farmasi2. tapi kami ambil yang SPF 130 untuk kegunaan sekeluarga. sunblock ni penting sangat tau. sebab nak elak kulit kita dari kena direct cahaya matahari. then korang juga boleh beli jel alovera untuk sapu lepas korang dah berjemur tu. nak sejuk kan badan. 

ok. jumpa lagi di entri yang akan datang. pengalaman akma & keluarga bercuti di Pulau Perhentian. Assalammulaikum. 

with love, 
akma fz



Comments

Popular posts from this blog

Aisyah Demam Pelentung

keluarga kecil ku...